Związek Powiatów Polskich i Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, omawiając założenia programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2025 nie zgodzili się m.in. w kwestii zmiany limitu składanych wniosków.
Reprezentanci obu korporacji spotkali się z przedstawicielami Departamentu Dróg i Autostrad Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, aby omówić założenia programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2025. Kłopotliwa zmiana limitu
Proponowana przez ZPP zmiana limitu składanych wniosków przez powiat ziemski, czyli dwa z dofinansowaniem 50% lub jeden z dofinansowaniem 85% przy niezmienionej kwocie maksymalnego dofinansowania 3 mln zł, nie została zaakceptowana przez ZGW RP.
Przedstawiciele gmin wiejskich chcą, aby nadal obowiązywała obecnie przyjęta zasada, według której gmina, w tym miasto na prawach powiatu może skorzystać z dofinansowania nie więcej niż jednego zadania, a powiat ziemski - nie więcej niż dwóch inwestycji. Na pokrycie wkładów własnych jednostki miałyby przeznaczyć co roku kwotę nie niższą niż połowa sumy dotacji.
Powiatowi samorządowcy są skłonni do zmiany stanowiska w kwestii wielkości dofinansowania zadania, w przypadku gdy powiat ziemski składałby je jedno. Zaakceptują wówczas 7% dofinansowania. Propozycja ZPP, alby wykreślone zostało kryterium nr 4 „współpraca w zakresie dofinansowania realizacji zadania przez jednostkę samorządu terytorialnego lub inne podmioty" nie została zaakceptowana przez ZGW RP.
Według samorządowców kwestia współpracy finansowej powinna być brana pod uwagę przy ocenie merytorycznej złożonego wniosku. Z kolei ministerstwo infrastruktury uważa, że konsekwencją utrzymania tego kryterium jest konieczność wprowadzenia narzędzi, które umożliwią wojewodzie zastosowanie odpowiednich sankcji w przypadku wycofania się partnera finansowego.
Współpraca dzieli
Dlatego w programie powinien znaleźć się zapis: „W sytuacji wycofania się z umowy partnera, wojewoda dokonuje ponownej oceny danego wniosku, przeliczenia punktów oraz ewentualnej odpowiedniej weryfikacji listy wniosków, które uzyskają dofinansowanie. W przypadku uzyskania liczby punktów niewystarczającej na uzyskanie dofinansowania wojewoda odmawia przyznania dofinansowania na dane zadanie z uwagi na zmianę okoliczności/warunków, które miały wpływ na ponowną ocenę merytoryczną złożonego wniosku".
Wobec braku zgody w tych kwestiach między korporacjami samorządowymi uznano, że spór rozstrzygnie resort infrastruktury. Związek Gmin Wiejskich RP podkreśla, że konieczne jest ułatwienie dwóm gminom współpracy przy realizacji odcinka granicznego. Chodzi o to, aby program dopuszczał możliwość wnioskowania o dofinansowanie przez dwie gminy jednej inwestycji, której znaczna część znajduje się na terenie jednej z nich, a w drugiej konieczne jest dokończenie ciągu na krótkim odcinku.
W takiej sytuacji limit 3 mln zł przypisany byłby do lidera – gminy, na terenie której znajduje się większa część zadania. Sytuacja taka dopuszczalna byłaby tylko w przypadku odcinków granicznych. Samorząd współwnioskujący nie byłby beneficjentem, w związku z tym, w danym roku, miałaby prawo złożyć odrębny wniosek na swoje zadanie. Ministerstwo infrastruktury zobowiązało się do przeanalizowania problemu i przygotowania rozwiązań.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.